• 1.jpg
  • 2.jpg
  • 3.jpg

Chcesz wynająć autokar?
tel. 505-149-982
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Jak czytać opisy autokarów?

"Webasto", "podwójne szyby boczne", "norma Euro 4" - co oznaczają te określenia? Jakie znaczenie mają dla podróżnych?

Opisy autokarów pełne są specjalistycznych określeń - poniżej postaramy się przybliżyć ich znaczenie i wyjaśnić wpływ wyposażenia na komfort podróżowania.

Webasto - potoczna nazwa układu ogrzewania postojowego. Jest to dodatkowy układ podgrzewający, dzięki czemu w warunkach zimowych w autokarze jest ciepło już od początku podróży. Urządzenie pracuje niezależnie od pracy silnika - jest to rodzaj piecyka, który spala paliwo wyłącznie w celach grzewczych - nie trzeba więc czekać na rozgrzanie silnika aby ogrzać wnętrze autokaru. Układ ten jest oczywiście całkowicie bezpieczny i zlokalizowany poza przedziałem pasażerskim. Wnętrze autokaru, który nie posiada ogrzewania postojowego będzie niedogrzane przez kilkadziesiąt minut. Obecnie webasto staje się również coraz bardziej powszechnym wyposażeniem luksusowych samochodów osobowych. Planując podróże w okresie zimowym zawsze wybieraj autobus wyposażony w sprawne webasto.



 Podwójne szyby boczne - to kolejny element autokaru odpowiedzialny za komfort termiczny. Jest to rozwiązanie podobne do tego jakie stosuje się w budownictwie mieszkaniowym. Podwójne szyby zapewniają dobrą izolację od warunków panujących na zewnątrz autobusu - zimą chronią przed zimnem. W autokarze posiadającym pojedyncze szyby boczne w okresie zimowym skrapla się para wodna, która zamarza tworząc szron na wewnętrznej powierzchni szyby. Pojedyncze szyby boczne spotyka się w bardzo starych autokarach ale również w wielu nowoczesnych pojazdach sprowadzonych z krajów południowej Europy.



Normy emisji spalin - np. Euro 2, Euro 4 - są to limity emisji tlenków azotu (NOx), węglowodorów (HC), tlenków węgla (CO) i cząstek stałych określone dla silnika. Regułą jest, że im wyższa cyfra w normie tym bardziej ekologiczny jest silnika autokaru - np. normę Euro 4 muszą spełniać wszystkie pojazdy sprzedawane na terenie UE od 2005 r. Normy te mają bardzo duże znaczenie dla podróży autokarowych:

- po pierwsze w wielu miastach zachodniej Europy wyznaczone zostały strefy ekologiczne, do których nie można wjeżdżać pojazdami, które nie spełniają normy Euro 3 lub Euro 4,

- po drugie - opłaty za korzystanie z dróg - zarówno w Polsce jak i w innych krajach uzależnione są od czystości spalin. Przejazd starym autokarem kosztuje znacznie więcej niż nowoczesnym, spełniającym normę Euro 4 - koszty te są doliczane przez przewoźników do ceny za usługę.

Planując podróże szukaj autokarów spełniających normę Euro 3 lub Euro 4. Chronisz w ten sposób środowisko, ponosisz mniejsze opłaty za korzystanie z dróg (ViaToll) a w wielu przypadkach wynajęcie autobusu spełniającego wyższą normę ekologiczną jest jedyną metodą dotarcia do celu.


 

 Liczba miejsc w autokarze - obowiązują dość specyficzne oznaczenia, np. "49 + 2 + 1" lub "51+3". Pierwsza cyfra zawsze oznacza liczbę miejsc dla pasażerów. Kolejne liczby to miejsca dla obsługi - pilota i kierowcy. Wysyłając zapytanie do firmy przewozowej zawsze podawaj maksymalną liczbę pasażerów jaką zamierzasz przewieźć. Pamiętaj również, że dzieci są liczone jak każdy inny pasażer - również jeżeli podróżują na kolanach u rodziców. Autokary turystyczne nie są przystosowane do przewozu osób w pozycji stojącej.